Home » Știință » Noua aeronavă hipersonică a Chinei se bazează pe un design respins de NASA

Noua aeronavă hipersonică a Chinei se bazează pe un design respins de NASA

Publicat: 16.12.2021

O echipă de cercetători din China a construit și testat un prototip de motor de zbor hipersonic care se presupune că se bazează pe un design care a fost respins de NASA cu peste 20 de ani în urmă, potrivit unui raport citat de South China Morning Post (SCMP). Noua aeronavă hipersonică a Chinei poate atinge de 5 ori viteza sunetului.

Este posibil ca prototipul în sine să nu conducă la o versiune de producție a aeronavei hipersonice, scrie Interesting Engineering.

Totuși, într-o lucrare din Journal of Propulsion Technology, echipa din spatele mașinii a spus că „înțelegerea mecanismului său de lucru poate oferi îndrumări importante pentru dezvoltarea avionului hipersonic și a motorului”.

Noua aeronavă hipersonică a Chinei a reînviat programul X-47C al NASA

aeronavă hipersonică a Chinei
Foto: Nanjing University of Aeronautics and Astronautics

Designul original a fost propus de Ming Han Tang, un fost inginer șef al programului hipersonic al NASA la sfârșitul anilor 1990.

Designul avionului X al vehiculului în două etape (TSV) al lui Tang a fost în centrul programului Boeing Manta X-47C, conform raportului citat de SCMP. Cu toate acestea, înainte ca programul să poată verifica viabilitatea designului, acesta a fost închis de către guvernul SUA din cauza costurilor sale ridicate, precum și a unei serii de probleme tehnice.

Spre deosebire de majoritatea propunerilor de avioane hipersonice, care prezintă un motor pe partea inferioară, noua aeronavă hipersonică a Chinei are două motoare separate pe fiecare parte. La turații mai mici, motoarele funcționează ca motoare cu reacție cu turbină obișnuite.

Neavând piese în mișcare, configurația permite apoi aeronavei să treacă rapid în modul de mare viteză pentru a accelera la mai mult de cinci ori viteza sunetului.

Acum, profesorul Tan Huijun și colegii de la Universitatea de Aeronautică și Astronautică Nanjing din Jiangsu, China, au construit un prototip bazat pe specificațiile originale ale lui Tang.

Ei au reușit să facă acest lucru datorită faptului că planurile pentru programul Boeing Manta X-47C au fost declasificate în 2011.

Huijun și echipa sa au testat prototipul într-un tunel de vânt care permite testarea în condiții asemănătoare zborului de la Mach 4 la Mach 8. Testele au arătat că proiectul de motor propus de Tang funcționează în aceste condiții, ceea ce înseamnă că ar trebui să poată efectua teste suplimentare și să construiască noi iterații ale prototipului lor.

Cursa dezvoltării de aeronave hipersonice

SUA și China se află în mijlocul unei curse de dezvoltare spațială și aviatică. Potrivit articolului SCMP, un număr de oameni de știință chinezi de nivel înalt au părăsit NASA și alte firme de inginerie guvernamentale din SUA la sfârșitul anilor 90 din cauza relațiilor tensionate dintre cele două țări.

Se pare că această situație a coincis cu începerea programului de arme hipersonice al Chinei la începutul anilor 2000.

Agenția spațială chineză a anunțat recent că vrea să construiască un reactor de fisiune pentru Lună, care va fi de 100 de ori mai puternic decât unul aflat în dezvoltare de către NASA.

Guvernul Chinei a anunțat, de asemenea, la începutul lui 2021, că va colabora cu Rusia la o stație spațială Lunară, care va rivaliza direct cu programul Lunar Gateway al NASA.

În octombrie, China a lansat și o rachetă hipersonică cu „o capacitate spațială avansată”, care i-a luat prin surprindere pe oficialii americani.

Între timp, în iulie, Forțele Aeriene ale Statelor Unite au acordat unui startup de avioane hipersonice numit Hermeus un contract de 60 de milioane de dolari pentru a dezvolta în trei ani un prototip de avion care ar putea călători la viteze de Mach 5 folosind un singur motor.

Cursa dezvoltării de aeronave hipersonice este deja începută.

Vă recomandăm să citiți și:

Eșec rușinos pentru SUA. Pentagonul a recunoscut că un test recent cu rachetă hipersonică a dat greș

Turcia construieşte propria sa versiune a Pentagonului. „Va inspira teamă inamicilor noștri”

SpaceX a lansat pentru NASA un nou zbor istoric cu astronauți- VIDEO

Companiile aeriene devin mai pesimiste. Estimările de scădere a traficului s-au înrăutățit

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Fiul unui ţăran analfabet, una dintre cele mai strălucite minţi ştiinţifice din toate timpurile
Fiul unui ţăran analfabet, una dintre cele mai strălucite minţi ştiinţifice din toate timpurile
Franco Zeffirelli, un geniu controversat. Între filme magistrale și scandaluri sexuale. Romeo și Julieta pentru eternitate: moștenirea cinematografică
Franco Zeffirelli, un geniu controversat. Între filme magistrale și scandaluri sexuale. Romeo și Julieta pentru eternitate: ...
46 de ani de Superman. Box office de peste 300 de milioane de dolari
46 de ani de Superman. Box office de peste 300 de milioane de dolari
Test de cultură generală. Din ce sunt făcute batoanele de crab?
Test de cultură generală. Din ce sunt făcute batoanele de crab?
Celebra MINERVA aduce HOROSCOPUL ANULUI 2025, în EXCLUSIVITATE, la Altceva cu Adrian Artene
Celebra MINERVA aduce HOROSCOPUL ANULUI 2025, în EXCLUSIVITATE, la Altceva cu Adrian Artene
O nouă tehnologie dublează rezoluția radarelor
O nouă tehnologie dublează rezoluția radarelor
Cât teritoriu ucrainean a ocupat Rusia și câți militari a pierdut până acum?
Cât teritoriu ucrainean a ocupat Rusia și câți militari a pierdut până acum?
România și-a consumat deja o treime din gazul din depozite
România și-a consumat deja o treime din gazul din depozite
Cu cât a crescut cea mai puternică bursă de valori din lume în 2024?
Cu cât a crescut cea mai puternică bursă de valori din lume în 2024?
Cicero, „omul universal” care a marcat istoria Romei: „Nu există formă de guvernământ mai degenerată decât aceea în care cei bogaţi sunt socotiţi totodată cei mai buni”
Cicero, „omul universal” care a marcat istoria Romei: „Nu există formă de guvernământ mai degenerată decât aceea ...
Câte zile libere vom avea în anul 2025?
Câte zile libere vom avea în anul 2025?
Prima țară europeană în care dispozitivele de vapat de unică folosință au devenit interzise
Prima țară europeană în care dispozitivele de vapat de unică folosință au devenit interzise
O mare destinație turistică, printre preferatele românilor, restricționează închirierea de locuințe
O mare destinație turistică, printre preferatele românilor, restricționează închirierea de locuințe
China a prezentat un prototip pentru cel mai rapid tren de mare viteză din lume
China a prezentat un prototip pentru cel mai rapid tren de mare viteză din lume
Un nou medicament pentru prevenția migrenei acționează instant
Un nou medicament pentru prevenția migrenei acționează instant
Exista nu una, ci patru specii diferite de girafe. Cum au confirmat cercetătorii descoperirea?
Exista nu una, ci patru specii diferite de girafe. Cum au confirmat cercetătorii descoperirea?
O veche comoară, descoperită la o cetate de pe malul Dunării
O veche comoară, descoperită la o cetate de pe malul Dunării
James Horner, compozitorul celei mai vândute coloane sonore din istorie: „My heart will go on”
James Horner, compozitorul celei mai vândute coloane sonore din istorie: „My heart will go on”